4 sposoby na Employer Branding

12 Grudzień 2015
4 sposoby na Employer Branding

Wysiłki pracodawców w obszarze employer brandingu mają świadomie kreować wizerunek pracodawcy, a w centrum zainteresowań tego rodzaju działań znajduje się budowanie więzi i relacji pomiędzy organizacją, a pracownikami i kandydatami. Poniżej kilka obszarów, które powinieneś uwzględnić planując działania employer brandingowe dla swojej firmy.

1. Badania to podstawa

Rozpoczynając pracę nad budowaniem strategii komunikacyjnej w obszarze employer brandingu należy rozpocząć od analizy branży, w jakiej działa firma i praw jakimi się rządzi. Badania to podstawowy krok, aby zrozumieć, przed jakimi wyzwaniami stoi organizacja oraz gdzie znajduje się jej przewaga konkurencyjna. Każdą branżę charakteryzują, bowiem inne standardy. Wyniki i wnioski płynące z ich obserwacji dają pracodawcom wiedzę na temat oczekiwań kandydatów co do ich przyszłej pracy w danym miejscu, bieżących trendów na rynku pracy czy stopnia atrakcyjności pracodawcy wśród konkretnych grup docelowych, co nie pozostaje bez znaczenie przy kreowaniu i wdrażaniu odpowiednich działań, które będą odpowiadały na zasygnalizowane w ten sposób potrzeby ich odbiorców.

2. Kandydat idealny, czyli jaki?

W planowaniu i wdrażaniu działań employer brandingowych ważne jest określenie do kogo mają być skierowane. Określenie profilu idealnego pracownika to między innymi zdefiniowanie jego cech charakteru, wieku, wykształcenia, pożądanych kompetencji i umiejętności. Z wiedzą, do kogo ma trafiać nasz przekaz dużo łatwiej przychodzi dobieranie odpowiedniej formy komunikacji i wykluczanie działań, które w przypadku danej grupy docelowej mogłyby się nie sprawdzić.

3. Zadowolenie pracowników przede wszystkim

Najlepszą reklamą dla każdego przedsiębiorstwa jest pozytywna rekomendacja obecnych pracowników. To oni, jako ambasadorzy firmy są w posiadaniu największej wiedzy na temat jej kultury organizacyjnej, specyfiki pracy i oferowanych produktów. Niezadowoleni pracownicy mogą podważyć nawet najlepszą kampanię wizerunkową. Dlatego warto zadać sobie pytanie, co jesteśmy w stanie zaoferować swoim obecnym i przyszłym pracownikom i zadbać o to, by ta oferta miała pokrycie w praktyce. Interesująca praca, rozwój kariery, atrakcyjne wynagrodzenie, elastyczny czas pracy to podstawowe obszary, których utrzymanie na odpowiednim poziomie pomaga przyciągać i utrzymać w pracy najlepszych. 

4. Praktyka czyni mistrza

Rynek narzędzi employer brandingowych prezentuje się dziś niezwykle obiecująco dając pracodawcom dostęp do różnorodnych form promocji firmy. Od strony praktycznej, zarówno w środowisku on-line jak i off-line, znajdziemy przykłady tego typu działań, na które może pozwolić sobie każdy, niezależnie od osiąganych dochodów i wielkości przedsiębiorstwa. Należą do nich: atrakcyjne ogłoszenie rekrutacyjne, blogi firmowe, gry i aplikacje interaktywne, działania w social media, a także uczestnictwo w stacjonarnych targach pracy, organizacja dnia otwartych firmy, współpraca z uczelniami wyższymi, wydawnictwa prasowe czy konkursy. Sukcesywne wdrażanie, nawet stosunkowo najprostszych działań employer brandingowych w dłuższej perspektywie jest w stanie pozytywnie wpłynąć na wizerunek pracodawcy wśród kandydatów i pracowników.

W chwili obecnej rynek pracy postrzegany z perspektywy kandydata można porównać do szwedzkiego stołu, z którego kandydaci biorą dla siebie tylko to, co wydaje im się najodpowiedniejsze. Wprowadzenie w życie działań employer brandingowych, zarówno tych wewnętrznych, jak i zewnętrznych pozwoli na sprawną komunikację z kandydatem i wyróżnienie twojej firmy na tle pozostałych konkurentów.

Ten tekst napisaliśmy dla portalu e - gospodarka.pl.

powrót