Rozgryźć pokolenie Y

7 Styczeń 2016
Rozgryźć pokolenie Y

Z jednej strony, zarzuca im się roszczeniowość i lenistwo. Z drugiej, docenia się ich zaangażowanie i kreatywność. Pokolenie Y, nazywane też Millenialsami to ludzie urodzeni w latach 80. i 90 XX wieku, głęboko przekonani, ,,że wszystko jest w ich rękach”. 


Wyzwania TAK, rutyna NIE

Przedstawiciele pokolenia Y cenią sobie wszystko, co da im elastyczność i swobodę działania. Lubią dynamiczne środowiska pracy, nie lubią pracować ,,od – do”. Nowe technologie towarzyszą im zarówno w codziennej pracy, jak i w życiu prywatnym, co przekłada się na preferencje Igreków do wirtualnego rozwiązywania problemów. To oznacza, że Igrek chętniej napisze maila z prośbą lub proponowanym rozwiązaniem jakiegoś problemu, niż wykona w tej sprawie telefon lub zorganizuje spotkanie twarzą w twarz. Pokolenie Y jest spragnione wyzwań, potrafi działać w grupie, jest nastawione na rozwój, nie lubi nudy i monotonii.

#praca 

Pracodawcy, przyciągają młode talenty z grona Millenialsów stawiając na kreatywność, otwartość oraz transparentność. Badania pokazują jednak, że pokolenie Y nie należy do lojalnych pracowników i wręcz przeciwnie – często zmienia pracę nie widząc w tym niczego złego. Obecni na rynku pracy, młodzi ludzie, oczekują awansu po kilku miesiącach, nie są na tyle cierpliwi, by na podwyżkę lub wyższe stanowisko czekać, jak ich rodzice, 2 czy 3 lata. Między innymi dlatego, stanowią duże wyzwanie dla działów personalnych firm, które muszą zmagać się z rotacją wśród tych pracowników. Millenialsów do pracy napędzają zarobki, stanowiska, benefity pozapłacowe, czyli wszystko to, co świadczy o dobrym poziomie życia. Ważna jest dla nich także równowaga między pracą i życiem prywatnym oraz możliwość rozwoju. Młodzi ludzie chcą osiągnięć i szukają miejsc, które im to umożliwią – szybko. 

Co o pokoleniu Y mówią badania? 

Według badania przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte „Pierwsze kroki na rynku pracy – Liderzy przyszłości” ponad 80% młodych ludzi dba o zdobywanie pierwszych doświadczeń zawodowych już w czasie studiów, z czego prawie 40% chce później podjąć pracę w międzynarodowych firmach, a 1 na 10 ankietowanych założyć własną działalność gospodarczą. Oprócz wymienionych dotychczas w tekście źródeł motywacji, dla Igreków istotnym czynnikiem do podjęcia zatrudnienia w danej firmie jest atmosfera panująca między pracownikami. To właśnie zła atmosfera w miejscu pracy, zdaniem 23% badanych, jest najczęstszym powodem zmiany pracodawcy przez Millenialsów. Kolejne miejsca zajęły niewystarczające możliwości rozwoju (19,3%), zbyt niskie zarobki (15,1%) oraz brak docenienia w pracy – 12,1%.

Jak zarządzać nielojalnym Y?

Zdaniem ekspertów, rekrutacja przedstawicieli pokolenia Y nie zrewolucjonizowała metod, którymi dotychczas poszukiwano nowych pracowników na rynku pracy, chociaż niewątpliwie jednym z głównych źródeł pozyskiwania kandydatów stały się narzędzia on – line. Większość Igreków na bieżąco śledzi nowinki branżowe i zapoznaje się z markami pracodawców, dlatego ważne jest, aby kreowany przez firmę wizerunek był prawdziwy. Do przedstawicieli tego pokolenia nie przemawiają standardowe formy reklamy. Cenią sobie oni nieszablonowe podejście do rekrutacji świadczące o nowoczesności i otwartości firmy na ciekawe i niekoniecznie typowe rozwiązania.

Za największy problem związany z zarządzaniem Igrekami, uważa się kwestie związane z utrzymaniem ich w organizacji. Najlepsi, obok standardowych form motywowania (benefity pozapłacowe, premie, podwyżki) dbają również o to, by stawiać Igrekom nowe cele i wyzwania, a także zapewnić im rozwój i jasne perspektywy związane z kolejnymi szczeblami ścieżki kariery. Sposobem na zatrzymanie młodych talentów w firmie jest budowanie w pracowniku poczucia więzi i współtworzenia organizacji oraz docenianie jego wkładu w jej rozwój. Ponadto, przedstawiciele pokolenia Y, aby długo i z zaangażowaniem pracować w jednym miejscu, potrzebują przeświadczenia, że cele firmy i ich osobiste są zbieżne. 

O sobie mówią, że szybko się uczą i są wielozadaniowi. Znają swoją wartość, bo wiedzą, że dla przedsiębiorstwa ich mobilność i elastyczność to cenny nabytek. W oczach przełożonych szybko się nudzą, ale są kreatywni i szybko wykonują powierzone im zadania, zwiększając efektywność firmy. Dziś przedstawiciele pokolenia Y na dobre zadomowili się już na rynku pracy, pnąc się po kolejnych szczeblach kariery. Warto śledzić ich poczynania na rynku pracy, ponieważ ich potencjał i wartości, jakie są w stanie wnieść do firmy, mogą okazać się kluczem do obopólnego sukcesu.

Jeśli masz ciekawe doświadczenia związane z zarządzaniem lub współpracą z pokoleniem Y - podziel się nimi w komentarzu! :)
 

powrót