Proces rekrutacji, niczym budowanie relacji - cz. III

Teresa Bęben, 1 Marzec 2016
Proces rekrutacji, niczym budowanie relacji - cz. III

Badanie Candidate Experience pokazuje, że tylko co drugi pracodawca wysyła kandydatom potwierdzenie otrzymania aplikacji. Z kolei, co trzeci rekrutujący wysyła wszystkim kandydatom informacje o statusie ich aplikacji na poszczególnych etapach rekrutacji. Zdecydowana większość kandydatów nie otrzymuje jednak, od pracodawców żadnej odpowiedzi zwrotnej. W ostatniej części naszego tekstu o budowaniu relacji z kandydatami podpowiadamy Wam jak zadbać o efekt WOW w procesie rekrutacji. 


Baza kandydatów (niezależnie od tego czy mówimy o osobach, które odpadły na etapie selekcji aplikacji czy też na jednym z końcowych faz procesu rekrutacji), ciągle jest jeszcze niedocenionym przez pracodawców sposobem na budowanie marki pracodawcy z wyboru na rynku pracy. Tą tezę potwierdzają statystyki z wspomnianego już badania Candidate Experience, mówiące o tym, że:

  • 5% pracodawców przesyła aktualności na temat firmy do kandydatów z bazy,
  • 12% pracodawców pyta Kandydatów o ich opinie na temat przebiegu procesu rekrutacji,
  • 23% pracodawców informuje Kandydatów o pojawiających się procesach rekrutacyjnych,
  • 68% pracodawców nie podtrzymuje relacji z Kandydatami, których zachowuje w bazie.

Efekt WOW w procesie rekrutacji

Mimo, że znaczna większość firm nie przywiązuje wagi do nawiązywania i utrzymywania kontaktów z kandydatami, to wśród pracodawców jest pewne grono firm, które wyróżniają się niezwykłą dbałością o potencjalnych pracowników. W praktyce, spotykamy zatem firmy, które wszystkim kandydatom przed spotkaniem rekrutacyjnym przesyłają dedykowaną prezentację, na podstawie której mogą się oni przygotować do rozmowy o pracę, ale i firmy, które w tej formie udzielają informacji zwrotnej odrzuconym kandydatom po spotkaniu.

Na dobre wrażenia kandydatów wpływa także dbałość o miejsce, w którym kandydat czeka na rozmowę, umieszczenie sali do spotkań w miejscu, które pozwoli mu obejrzeć biuro firmy czy też – zwyczajnie – przeprowadzenie spotkania w przyjaznej atmosferze. Część firm, dba również o to, aby po spotkaniu z rekruterem kandydaci otrzymali drobne upominki, a także mailowe podziękowanie za udział w rozmowie. Zanim zaczniemy myśleć o nadprogramowych działaniach w obszarze Candidate Experience powinniśmy jednak zadbać o to, aby kandydaci uczestniczący w naszym procesie rekrutacji otrzymali potwierdzenie o odebraniu ich aplikacji przez rekrutera, aby terminy, na które umawiają się z nimi rekruterzy były określane precyzyjnie i co najważniejsze, były dotrzymywane.

Ogromne znaczenie dla kandydatów ma również udzielanie im szczerej i konstruktywnej informacji zwrotnej wskazującej jego silne i słabe strony. Podanie powodów, dla których kandydat nie otrzymał stanowiska, o które się ubiegał w naszej firmie pozwoli mu pogłębić swoją wiedzę w obszarach, które wymagały poprawy i być może aplikowanie na podobne stanowisko u nas, lub w innej firmie w przyszłości.

Chcesz sprawdzić czy Twoja rekrutacja jest przyjazna? Zbierz opinie kandydatów na temat wrażeń, jakie z niej wynieśli. Jest to najprostszy sposób, aby dowiedzieć się czy w prowadzonym przez nas procesie rekrutacji jest coś, co wymaga poprawy i co może sprawić, aby wrażenia kandydatów, którzy się z nami spotkali były jeszcze lepsze.

Sprawdź, co jeszcze musisz wiedzieć o budowaniu relacji z kandydatami w procesie rekrutacji: część I i część II serii naszych tekstów o Candidate Experience.

powrót