Jak napisać ogłoszenie, które przyciąga?

Łukasz Jarota, Teresa Bęben, 5 Maj 2016
Jak napisać ogłoszenie, które przyciąga?

Pracodawcy, chcąc dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców, na różny sposób próbują zainteresować kandydatów swoimi ofertami pracy. Nie jest to łatwe zadanie, zwłaszcza, że form, którymi atakowany jest kandydat za pomocą różnych środków przekazu, stale przybywa. W pogoni za nowymi kreacjami graficznymi, pracodawcy wydają się zapominać, że treść ogłoszenia jest równie ważna, co jego ogólny wygląd.

Razem z Łukaszem Jarotą, Członkiem Zarządu w firmie Studio Wiedzy Sp. z o.o., odpowiadamy na pytanie co traci firma, jeśli po macoszemu traktuje kwestię przygotowywania i publikacji ogłoszeń oraz podpowiadamy jak napisać ogłoszenie, które przyciągnie kandydatów (oczywiście, tylko tych najlepszych).


Sztampowe sformułowania w ogłoszeniach o pracę

„Duże możliwości rozwoju”, „wysokie zarobki”, „wszystkie narzędzia niezbędne do pracy”, „lider w branży”, „atrakcyjne projekty” czy „młode i dynamiczne zespoły”…dość. Z moich obserwacji wynika, a analizuję ogłoszenia o pracę na bieżąco, że statystycznie w co drugim pojawiają się tego typu frazesy.zauważa Łukasz Jarota ze Studia Wiedzy. 

Problem kwiecistej mowy oraz powtarzających się powszechnie sformułowań dotyczy wielu ofert pracy publikowanych w sieci. Ogłoszenia zawierające sztampowe sformułowania nie są dla kandydata źródłem wartościowych informacji. Także na to, zwraca uwagę Łukasz Jarota.

Co ogłoszenie z tego typu zwrotami oznacza dla mnie, jako potencjalnego pracownika? KOMPLETNIE NIC. Jeśli zależy mi na pracy w firmie X i jestem niezwykle zdeterminowany to będę drążył – co oznaczają duże możliwości rozwoju i czy wysokie zarobki to 5 czy może 10 tysięcy zł netto? Zdobycie tej wiedzy będzie mnie jednak kosztować sporo wysiłku, który podejmę, jeśli będę zdeterminowany. Podkreślam, JEŚLI…

Statystycznie, w ciągu kilku pierwszych sekund kandydat ocenia czy ogłoszenie jest dla niego na tyle atrakcyjne, aby przyjrzeć mu się bliżej. Dlatego warto, podczas konstruowania jego treści, spojrzeć na nie z punktu widzenia kandydata i zadbać, o to, aby było pozbawione sformułowań, które nic nie wnoszą do wiedzy kandydata zarówno o pracy, jak i o firmie.

To ,,tylko” ogłoszenie

Traktowaniem po macoszemu ogłoszenia o pracę nie tylko nie przyciągniesz odpowiednio wykwalifikowanego kandydata, ale tego typu błąd może też Twoją firmę wiele kosztować. Według amerykańskiego Department of Labor, koszt zatrudnienia złego pracownika jest szacowany na równowartość 30% potencjalnych dochodów kandydata w pierwszym roku pracy! Jesteś gotowy by narazić swoją firmę na takie koszty? pyta nasz ekspert.

Na powodzenie procesu rekrutacji wpływa wiele czynników, do których należy także treść i forma ogłoszenia. Dobrze przygotowane ogłoszenie to naturalna forma samoselekcji kandydatów, która pozwala na skrócenie etapu wstępnej weryfikacji zgłoszeń w procesie rekrutacji. Łukasz Jarota podpowiada jak skutecznie poradzić sobie z przygotowaniem ogłoszenia.

Proponuję rozwiązanie, które nie należy do najłatwiejszych zadań, ale za to jest szalenie skuteczne i odwraca o 180 stopni nasz tok rozumowania. Formułując treść ogłoszenia, nie myślmy o nas jako o firmie, która jest liderem w swojej branży lub ma 20 oddziałów w całej Polsce. Skupmy się za to na człowieku, na osobie – naszym przyszłym idealnym pracowniku. Stwórzmy sobie obraz idealnego kandydata – PERSONĘ, odpowiadając sobie na szereg konkretnych pytań:

  • kim jest nasz kandydat? 
  • co go charakteryzuje? 
  • kim jest prywatnie? 
  • jakie ma aspiracje?
  • jaka jest jego sytuacja zawodowa?
  • jakie może mieć hobby?
  • jakie ma cechy osobowości?
  • jakie ma kompetencje miękkie/twarde?

wreszcie…

  • jaka będzie rola nowego pracownika w Twoim biznesie?
  • czym faktycznie będzie się zajmował?

Jeśli odpowiemy sobie rzetelnie na powyższe pytania, zdecydowanie łatwiej będzie nam stworzyć ogłoszenie, które będzie po pierwsze: dopasowane do kandydata, zmniejszając ryzyko nietrafionej rekrutacji i po drugie: stanie się świetnym narzędziem, które wyłoni dla nas grupę najbardziej jakościowych kandydatów.

Przygotowanie odpowiedniego ogłoszenia to tylko jeden z elementów całej układanki, jaką jest proces rekrutacji. Warto jednak postarać się, aby publikowana przez nas oferta pracy była jasna i klarowna dla kandydata. Da nam to całkiem sporą gwarancję, że w przypadku nawiązania pierwszego kontaktu i współpracy, nie rozczarujemy go i unikniemy sytuacji, w której rzeczywistość będzie zupełnie inna, niż składane w ofercie pracy obietnice.

 

ARTYKUŁ POWSTAŁ PRZY WSPÓŁPRACY Z EKSPERTEM:

Łukasz Jarota - Z wykształcenia psycholog, absolwent studiów MBA oraz trener i konsultant ds. budowania wizerunku pracodawcy. Od wielu lat merytorycznie zaangażowany w działania wpływające na poprawę kondycji polskiego HR-u w ramach Studio Wiedzy Sp. z o.o. Jest współtwórcą wysoko cenionego wśród HR-owców portalu wiedzy - HRNews.pl. Autor licznych tekstów na temat HR. Producent największych konferencji i seminariów w Polsce, dedykowanych branży HR. Współtwórca GrowHR – agencji realizującej strategie employer brandingowe dla największych firm w Polsce oraz pomysłodawca projektu Brunch EB – spotkań typu think tank dla specjalistów odpowiedzialnych za budowanie marki swojej firmy jako dobrego pracodawcy. Kreator i Dyrektor Programowy projektu „Employer Brand Leaders Training”. Członek Zarządu w Studio Wiedzy Sp. z o.o.


 

powrót