Jak być niezastąpionym w pracy?

21 Lipiec 2016
Jak być niezastąpionym w pracy?

Masz dwa tygodnie urlopu, nie ma cię w pracy, ale twój telefon dzwoni przynajmniej kilka razy w ciągu dnia. Twoi współpracownicy dopytują o najróżniejsze kwestie związane z codzienną pracą firmy i projektem, który realizowaliście. Czy to oznacza, że jesteś niezastąpiony? Niekoniecznie.

Niezastąpiony pracownik to taki, który utrzyma swoje stanowisko pracy, nawet, gdy firmę ogarnie chwilowy kryzys. Osobie niezastąpionej oferuje się dodatkowe podwyżki, premie, benefity pozapłacowe, powierza kluczowych klientów, by zatrzymać ją w danym miejscu jak najdłużej. Przede wszystkim jednak pozycja zawodowa takiego pracownika jest stabilna do tego stopnia, że może czuć się bezpiecznie, a w przyszłości liczyć na awans i rozwój swojej ścieżki kariery w danym przedsiębiorstwie. Jak stać się niezastąpionym, jeśli nie jest to takie proste, jak mogłoby się wydawać? Oto kilka wskazówek. 


1. Dodawaj wartość – likwiduj marnotrawstwo

Pracownik, który przynosi firmie korzyści: zdobywa klientów, potrafi samodzielnie realizować powierzone mu zadania, a przy tym robi to z pasją i zaangażowaniem jest na najlepszej drodze do bycia niezastąpionym na swoim stanowisku. Realizacja celów założonych przez firmę w możliwie najefektywniejszy i najskuteczniejszy sposób to coś, co doceni każdy pracodawca.

2. Poznaj zespół firmy

Skupienie na pracy jest ważne, ale nie mniej ważne jest zintegrowanie się z osobami, z którymi współpracujesz. Zespołowa kawa, lunch czy mniej formalne wyjście po pracy to te okoliczności, w których macie szansę po prostu lepiej się poznać. Dzięki dobrej integracji praca staje się przyjemnością, a ludzie się do siebie przywiązują. Nie od dziś wiadomo, że osoby bardziej lubiane w pracy mogą najbardziej liczyć na aprobatę szefostwa i kolegów, a to ważny element bycia niezastąpionym. 

3. Zmieniaj rzeczywistość

Aktywne uczestnictwo w życiu firmy, wychodzenie z inicjatywą i proponowanie własnych rozwiązań bieżących problemów zawsze są w cenie. Nie musisz za każdym razem proponować czegoś spektakularnego, liczy się to, że wolisz szukać nowych rozwiązań, niż załamywać ręce i pozostawiać sytuację bez zmian. 

4. Osiągnij mistrzostwo

Bycie ekspertem w jednej z węższych dziedzin, którą zajmuje się firma, zdobywanie doświadczenia i podnoszenie swoich kompetencji w kierunku jej rozwoju to zdecydowanie najlepszy sposób na umocnienie swojej pozycji na tle pozostałych pracowników. Pracownik, którego łatwo przenieść ze stanowiska na stanowisko wewnątrz tej samej firmy to skarb, który w szybki sposób uzupełni braki personalne, gdy zajdzie taka potrzeba.

5. Buduj swój sukces
Nie chodzi tu o to, aby w pierwszym tygodniu pracy dokonać największej transakcji czy zyskać największego z możliwych klientów. Na to jeszcze przyjdzie pora w przyszłości. Budowanie sukcesu swojego i firmy to wypadkowa wielu elementów takich jak: twoja punktualność, dotrzymywanie terminów, zapał do pracy, poczucie, że możesz osiągnąć to, co zamierzyłeś. Doskonale sprawdza się tu metoda małych kroków i ciężka, rzetelna praca.

Stare przysłowie mówi, że ,,nie ma ludzi niezastąpionych” i niewątpliwie jest prawdziwe. Dlatego zamiast zastanawiać się, co zrobić, aby współpracownicy nie mogli sobie bez ciebie poradzić, gdy pójdziesz na zasłużony urlop, zacznij pracować na to, aby postrzegano cię, jako dobrego specjalistę, świetnego kolegę, człowieka z pasją, zaangażowanego w to, co robi. To uchroni cię od nudy, wypalenia zawodowego i zatrzymania w rozwoju i sprawi, że będziesz pracownikiem, którego za wszelką cenę twój szef, będzie chciał zatrzymać w swojej firmie, ze względu na wartość, kompetencje i doświadczenie. 

powrót