Komunikatywny, czyli jaki?

2 Sierpień 2016
Komunikatywny, czyli jaki?

Komunikatywność to jeden z najczęściej pojawiających się elementów wśród wymagań wymienianych w ogłoszeniach o pracę. I nie ma w tym nic dziwnego, bo komunikacja międzyludzka jest podstawowym elementem pracy na wielu stanowiskach. Czym, zatem, jest kompetencja komunikacji? Jak sprawdzana jest podczas rozmów o pracę? Sprawdźmy.


Komunikatywność, co to takiego?

Słownik języka polskiego człowieka komunikatywnego określa, jako ,,dobrze porozumiewającego się z innymi ludźmi”. W kontekście procesu rekrutacji, warto tę definicję nieco rozszerzyć, dodając, że jest to umiejętność przedstawiania w zrozumiały i dopasowany do adresata sposób treści, które chcemy mu przekazać. Z komunikatywnością, wiąże się także umiejętność aktywnego słuchania, stosowanie komunikacji dwustronnej oraz umiejętność przedstawiania złożonych problemów w sposób jasny i zrozumiały.

Niski poziom komunikacji

Chociaż z reguły potrafimy porozumiewać się z innymi bez większych przeszkód, nie zawsze jest to oznaka, że nasza kompetencja komunikacji osiąga najwyższy z możliwych poziomów. Zamknięta postawa, komunikowanie się w sposób chaotyczny, częste używanie ogólników, przerywanie innym to tylko niektóre symptomy, które sugerują, że powinniśmy popracować nad swoją komunikacją. Zdarza się też, że zapominamy jak istotne jest dobieranie właściwych słów do odbiorcy i unikanie nieuzasadnionego stosowania fachowego żargonu, zwłaszcza w rozmowach z laikiem, który nie zna specyfiki branży, w której sami jesteśmy fachowcami. O tym, że błędy w komunikacji mogą przyjąć różne formy pisaliśmy też tutaj.

Jak może sprawdzić to rekruter?

Jeśli bierzemy udział w rekrutacji metodą Assessment Center, a komunikacja jest ważną dla danego stanowiska kompetencją, możemy spodziewać się, że zostanie ona zbadana w zadaniach np. z rolą lub bez roli. Rekrutujący może nas również poprosić o przygotowanie i omówienie prezentacji, rozwiązanie case study albo po prostu zadawać pytania, które sprawdzą w jaki sposób kandydat opanował różne sposoby komunikowania się.

Przykładowe pytanie, jakiego możemy się spodziewać to:

Proszę przypomnieć sobie sytuację, w której miał/a Pan/Pani problem w komunikacji z zespołem/swoim przełożonym? Co było przyczyną takiej sytuacji? Jak sobie Pan/i z tym poradził/a?

Wysoko rozwinięta kompetencja komunikacji należy do katalogu uniwersalnych kompetencji, pożądanych przez pracodawców na rynku pracy. Kompetencje społeczne, w tym także komunikatywność są podstawą skutecznej współpracy, udanych negocjacji oraz obsługi klienta na wysokim poziomie. Chcąc doskonalić u siebie kompetencję komunikacji, warto zastanowić się, które z jej elementów są dla nas najważniejsze w codziennej pracy, a następnie skupić się na ich rozwijaniu.
 

powrót