Outsourcing rekrutacji, czy jest dla wszystkich?

8 Wrzesień 2016
Outsourcing rekrutacji, czy jest dla wszystkich?

Anglojęzyczna nazwa outsourcing to nic innego, jak: outside – resource – using, czyli korzystanie z zewnętrznych źródeł. W przypadku rekrutacji tego typu usługa polega na przekazywaniu całości lub części procesów rekrutacyjnych firmie zewnętrznej, specjalizującej się w wykonywaniu zadań z tej dziedziny. Na jakie korzyści, zatem mogą liczyć firmy decydujące się na podjęcie współpracy z wybranym usługodawcą? Na co zwrócić uwagę przy wyborze firmy zewnętrznej? I wreszcie – czy outsourcing rekrutacji jest dla wszystkich?


Win – win - win

Zakończony sukcesem proces rekrutacji to wspólne wyzwanie przed, którym stają pracodawca, agencja zatrudnienia i kandydat. Pracodawcy zależy na zatrudnieniu kompetentnego i zaangażowanego pracownika, który sprawdzi się na oferowanym przez firmę stanowisku. Pracownik chciałby z kolei otrzymać ciekawą i dobrze płatną pracę. Pomiędzy interesami tych dwóch stron znajdziemy miejsce na usługi agencji zatrudnienia, która jest w stanie zapewnić im zadowolenie, trwające jeszcze długi czas po zakończeniu procesu rekrutacyjnego.

Korzyści outsourcingu rekrutacji

Zarówno firmy prywatne, jak i instytucje publiczne zlecają kompleksowe przeprowadzanie procesów rekrutacyjnych lub obsługę kadrowo – płacową agencjom zatrudnienia. I słusznie, zwłaszcza, gdy weźmie się pod uwagę zmniejszenie kosztów prowadzenia przedsiębiorstwa, na które pozwala takie rozwiązanie. Oparcie projektu rekrutacyjnego na doświadczeniu specjalistów zatrudnianych przez firmy outsourcingowe daje gwarancję sprawnie i efektywnie przeprowadzonego procesu rekrutacyjnego oraz dotarcie do najlepszych kandydatów. Korzystający z całego wachlarza doświadczeń i wiedzy rekruterzy w agencjach zatrudnienia znają najnowsze narzędzia zwiększające trafność oceny kompetencji kandydata ubiegającego się o dane stanowisko. Ponadto baza kandydatów tego typu firm, obejmująca różne branże, pozwala na szybkie docieranie do dobrze sprofilowanych kandydatów, czego efektem jest oszczędność czasu i pieniędzy.

Zatrudniając nieodpowiedniego kandydata, pracodawca nie tylko ponosi realne koszty rekrutacji, ale naraża się także na ryzyko związane ze spadkiem sprzedaży, utratą klientów lub obniżeniem produktywności pozostałych pracowników. Według szacunkowych danych podanych przez GoldenLine nieudana rekrutacja osoby na stanowisko Specjalisty ds. Sprzedaży może kosztować pracodawcę blisko 20 000 zł (koszt badań lekarskich, koszt ogłoszeń rekrutacyjnych, koszt sprzętu do pracy, wynagrodzenie pracownika i inne). Współpraca, z firmą zewnętrzną, w ramach outsourcingu rekrutacji, znacząco obniża zarówno wspomniane ryzyko, jaki i ponoszone przez pracodawcę koszty. W CRAFTS pracujemy dla naszych klientów tylko wtedy, gdy istnieje konkretna potrzeba, udzielając gwarancji na zatrudnione za naszym pośrednictwem osoby. W efekcie, współpracujący z nami pracodawca, dokonuje płatności za skutecznie zrealizowaną usługę dopiero po upływie ustalonego na początku współpracy okresu gwarancyjnego. 

Dla wszystkich, czy dla wybranych?

Henry Ford twierdził: ,,Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż nasi konkurenci, to nie ma sensu, żebyśmy to robili; powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej.” Fundamentalną zasadą udanego outsourcingu jest jednak jego prawidłowe zaplanowanie i wdrożenie. Dlatego jednym z pierwszych kroków powinno być zidentyfikowanie i właściwe wydzielenie obszaru, którego ma dotyczyć outsourcing, co pozwala na uniknięcie podstawowego błędu popełnianego przez przedsiębiorców, jakim jest zbyt pobieżne, pozbawione wnikliwej analizy przekazywanie niektórych obszarów outsourc’erowi. Firmy, chcąc prowadzić świadomą politykę zatrudnienia rozpoczynając korzystanie z usług agencji zatrudnienia powinny przede wszystkim odpowiednio dobrać podmiot, z którym chcą współpracować, aby te mogły skutecznie odpowiadać na ich potrzeby. Przy zachowaniu tych prostych zasad, opierających się na świadomości i wzajemnej współpracy, usługi outsourcingu rekrutacji i selekcji kandydatów są dla wszystkich. 

Jak wybrać swojego dostawcę?

Wybór firmy rekrutacyjnej nie jest łatwym zadaniem, zwłaszcza, kiedy wiemy, że w Polsce funkcjonuje tysiące tego typu podmiotów. W procesie poszukiwania swojego dostawcy usług kluczowe jest doświadczenie firmy zewnętrznej w realizowaniu projektów rekrutacyjnych. Profesjonalizm, znajomość różnych branż, zachowywanie pewnych standardów i kreatywność to cechy, na które warto zwrócić uwagę. Oprócz doświadczenia i rekomendacji dotychczasowych klientów cenna może okazać się także opinia samych kandydatów, którzy brali udział w dotychczasowych rekrutacjach prowadzonych przez firmę. 

Jakie jeszcze korzyści płyną z usługi outsourcingu rekrutacji możecie sprawdzić TUTAJ.

powrót