Jak rekrutować kreatywnie?

14 Październik 2016
Jak rekrutować kreatywnie?

Postępujący rynek kandydata to zjawisko, które staje się coraz bardziej zauważalne także na polskim rynku pracy. Z punktu widzenia pracodawcy oznacza ono konieczność podjęcia wzmożonego wysiłku, by w prowadzonych procesach rekrutacyjnych skutecznie przyciągać najlepszych specjalistów. Stąd, coraz częściej pojawiające się w różnych branżach innowacyjne, zaskakujące i kreatywne formy zbierania i selekcjonowania aplikacji. Zastosowanie w procesie rekrutacji nietypowych form dotarcia do kandydatów lub narzędzi rekrutacyjnych to nie tylko sposób na ,,efekt wow” w rekrutacji, ale też budowanie pozytywnego wizerunku firmy na rynku pracy i wyróżnienia się na tle konkurencji.


Kreatywna oferta pracy

Decyzję o złożeniu lub niezłożeniu aplikacji na dane stanowisko kandydaci podejmują w zaledwie kilka sekund. Dlatego ogłoszenia, jako jedna z najpopularniejszych form dotarcia do kandydatów coraz częściej nabierają nietypowych, bardziej nieszablonowych form i kształtów. Jak się jednak okazuje nie zawsze spełniają swoją rolę i zamiast przyciągać, często irytują kandydatów.

Wygląd ogłoszenia ma znaczenie, dlatego ważne jest, aby oferta pracy była przyjazna graficznie, ale jednocześnie zawierała treści na temat proponowanego stanowiska, istotne z punktu widzenia kandydata, a więc: obszaru działalności firmy, zadań, wymagań czy formalności związanych z rekrutacją. Należy pamiętać także o rzeczy pozornie oczywistej, czyli danych kontaktowych. – uczula Specjalistka ds. HR CRAFTS. Oczywiście, jak od każdej reguły, także od tej, istnieją wyjątki. Firmy, w zależności od branży, mogą sobie pozwolić na naprawdę dużą swobodę w kreowaniu ogłoszeń. I nawet, jeśli nie będzie w nich żadnych typowo rekrutacyjnych treści, spełnią one swoją rolę, pod warunkiem, że ktoś po drugiej stronie będzie do dyspozycji kandydatów i udzieli im stosownych informacji na temat szczegółów współpracy. Atrakcyjne graficznie ogłoszenia, zawierające małe ilości treści, spotkamy na przykład wśród dobrze rozpoznawalnych marek. – dodaje. 

Przykładem tego typu realizacji jest min. kampania rekrutacyjna PwC, w ramach, której w gdańskiej komunikacji miejskiej, można było spotkać plakaty z wykreślankami, skierowane do tych ,,przed, którymi nic się nie ukryje”. Studenci i absolwenci, do których trafił przekaz tej kampanii rekrutacyjnej mogli znaleźć pracę w Center of Excellence PwC w Gdańsku.
 

Bezpośrednie kampanie outdoorowe często są wykorzystywane w procesach rekrutacyjnych prowadzonych przez firmy IT. Jednym z przykładów tego typu działań jest kampania employer brandingowa firmy DraftCode, skierowana do studentów i absolwentów Politechniki Warszawskiej. Na stacji metra w pobliżu Politechniki najpierw pojawiło się czarno – białe logo firmy, które później zostało zastąpione zagadką, do której rozwiązania potrzebna była znajomość programowania w języku Python. Działania z obszaru EB, firmy DraftCode nie ograniczają się do jednej kampanii, o pozostałych aktywnościach tej firmy możecie przeczytać tutaj.

Gry, reklama, kawa czy kanapki?

Do niedawna za najnowocześniejszy kanał rekrutacji uważane były social media. Dziś jednak nikogo nie dziwi kampania rekrutacyjna prowadzona na Facebooku, Instagramie, Twitterze czy Snapchacie, dlatego firmy decydujące się na przeprowadzanie rekrutacji w nietypowy sposób koncentrują swoje działania na dużo szerzej zakrojonych akcjach, niż graficzne posty w mediach społecznościowych. Filmiki, gry, składanie mebli, zadania rekrutacyjne do wykonania w aplikacjach mobilnych, punkty lub samochody rekrutacyjne, pączki, kanapki, hostessy, strony kariery i szeroko pojęte działania employer brandingowe to całe spektrum działań wykorzystywanych w kreatywnych rekrutacjach. To, na jakiego rodzaju innowacyjne przedsięwzięcie decyduje się firma zależy przede wszystkim od profilu jej działalności i branży, w której się porusza, a wynika zazwyczaj z braku satysfakcjonującej liczby zgłoszeń w ramach standardowych działań rekrutacyjnych.

,,Gra o Bro” (dokładnie opisana tutaj) była 3 – tygodniową akcją rekrutacyjną przeprowadzoną przez Kompanię Piwowarską, która szukała pracowników do obsługi nowego projektu Beerlovers.pl.
 

Na uwagę zasługują również sposoby na rekrutację zastosowane w firmie Ikea. Australijski oddział firmy, w kartonach, w które pakowane były produkty firmy umieścił wydrukowane ogłoszenia o pracy w nowym markecie Ikea. W efekcie tej akcji rekrutacyjnej, firma otrzymała 4285 aplikacji na 280 wolnych miejsc pracy, a jej podsumowanie opublikowano w formie filmuNietypowe formy rekrutacji (zwłaszcza, jeśli chodzi o element promujący ogłoszenia o pracę) Ikea stosuje w Polsce, gdzie w mediach społecznościowych firmy, możemy spotkać krótkie pokazy slajdów, zachęcające do złożenia aplikacji (wszystkie dostępne min. na Facebook’u firmy).

W promowaniu ofert pracy i budowaniu wizerunku firmy, jako wartościowego pracodawcy ważną rolę potrafią odgrywać spoty i filmy. GetResponse w filmie promocyjnym opowiada o tym, jak wygląda praca w biurze firmy, zwracając uwagę na jej kulturę organizacyjną i dbałość o pracowników.

Grupa Agora zachęca do zrobienia ,,kariery w swoim stylu”, a PZU zapewnia, że praca w PZU dobrze wróży. Filmy rekrutacyjne to jeden z najskuteczniejszych sposobów angażowania osób, które poszukując pracy, szukają informacji na temat docelowego miejsca pracy i możliwości, które oferuje. Tego typu produkcje, pokazują kandydatom jak wygląda praca w danej firmie, są również łatwe do znalezienia przez użytkowników Internetu, a ich wykorzystanie zwiększa szansę na pozyskanie najlepszych pracowników.

Przywołane w tekście przykłady oraz różnorodność kreacji employer brandingowych, które pojawiają się w branży HR, pokazują, że znalezienie twórczych pracowników coraz częściej wymaga od pracodawców wykazania się kreatywnością, zwłaszcza, że najlepsi specjaliści raczej nie wertują ogłoszeń o pracę. Zjednanie ich sobie, a następnie pozyskanie i zatrudnienie, wiąże się z ogromem pracy i energii wkładanej w przeprowadzenie kampanii rekrutacyjnej, która jednak, zakończona powodzeniem potrafi zapewnić firmie nie tylko nowego pracownika, ale również poprawę wizerunku pracodawcy. 

 

powrót