Czy pracownicy opowiadają o Twojej firmie?

22 Czerwiec 2017
Czy pracownicy opowiadają o Twojej firmie?

W wielu miejscach pracy stale brakuje jeszcze tzw. ,,walk the talk”, co oznacza, że jedno w firmie się mówi, a drugie robi. Nic zatem dziwnego, że prowadzenie skutecznych procesów rekrutacji w takich miejscach jest trudne, a pracownicy niechętnie rekomendują firmę, jako pracodawcę, znajomym. Oto kilka sposobów jak odwrócić ten trend i sprawić, aby pracownik stał się ambasadorem Twojej firmy.


Kim jest ambasador i dlaczego moja firma go potrzebuje? 

W książce Urszuli Radzińskiej ,,Pierwszy Klient, czyli co zrobić, by pracownik był najlepszym ambasadorem firmy" pojawiają się różne wyjaśnienia dotyczące tego, kim jest ambasador. Tak na pytanie autorki: ,,Co oznacza, że pracownik jest ambasadorem?” odpowiada Agnieszka Brania z GM Manufacturing Poland:

To znaczy, że ma naturalną więź z firmą, która powoduje, że w niewymuszony i naturalny sposób mówi i myśli o niej dobrze. Nie ma jednej definicji ambasadora firmy czy marki i nie ma jednej metody wyzwalania w pracownikach tej szczególnej odmiany lojalności, choćby dlatego, że różnimy się od siebie i jako jednostki, i pokoleniowo. Myślę, że elementem wspólnym będzie tu więź rodząca się z poczucia bezpieczeństwa, możliwości swobody wyrażania myśli, swobody twórczej, a czasem po prostu z poczucia bycia docenianym, szanowanym, uczciwie traktowanym.

Skoro wiemy kim jest ambasador i co go cechuje, zastanówmy się, dlaczego go potrzebujemy? Według badania Edelman Trust Baromter z 2015 roku konsumenci dużo chętniej ufają zwykłemu pracownikowi (63%), niż prezesowi firmy (43%). Informacje zamieszczane w mediach społecznościowych przez pracowników zwiększają konwersję i są uważane za cenniejsze, niż te same treści udostępniane przez same marki. (Więcej na ten temat znajdziesz w tekście na blogu gojtowska.com - tutaj.). 

Jak zamienić pracowników w ambasadorów?

Jest kilka elementów, bez których nie można mówić o angażowaniu pracowników w działania ambasadorskie. Należą do nich przede wszystkim identyfikowanie się pracowników z firmą oraz zrozumienie przez nich celu istnienia organizacji i miejsca, które w niej zajmują. Oba te elementy można budować poprzez wiarygodną komunikację oraz całą listę innych działań, do których należą:

  • zachęcanie pracowników do uczestniczenia i współtworzenia działań firmy i inicjatyw, w których chcieliby uczestniczyć,
  • umożliwianie pracownikom wnoszenia do firmy czegoś, w czym czują się mocni i co jednocześnie będzie wartościowe dla odbiorców usług/produktów firmy,
  • dbanie o to, aby przykład działań ambasadorskich ,,szedł z góry”,
  • pokazywanie pracownikom co firma robi wartościowego i dobrego,
  • przygotowywanie atrakcyjnego contentu, który będzie zachęcał do interakcji i dzielenia się nim na zewnątrz. 

Po czym poznać, że pracownik jest ambasadorem firmy, w której pracuje?

W zależności od branży i rodzaju organizacji (firma rodzinna, międzynarodowa korporacja, instytucja publiczna) możemy zaobserwować to w różnych okolicznościach. Czasem pracownik zwyczajnie założy firmową koszulkę podczas branżowego eventu lub targów pracy, innym razem włączy się w dyskusję o pracy w jego firmie w mediach społecznościowych lub wypowiadając się, jako ekspert w kanale zewnętrznym (blog, prasa, konferencja) zachęci do zapoznania się z ofertami pracy firmy. W sieci możemy odnaleźć kreacje przygotowane z udziałem pracowników w formie filmów czy też związane z publikacją ogłoszeń o pracę. Niezależnie od obranej formy, warto pamiętać, że ,,pracownik zawsze będzie bardziej wiarygodny, niż nawet najlepsza reklama”, przy czym, istotne jest, aby tego typu działania były spójne z ogólnym wizerunkiem organizacji.

Badania pokazują, że kandydaci, którzy dowiadują się o ofercie pracy w danej firmie od jej obecnych pracowników lub zostają przez nich zarekomendowani do pracy, są lepiej dopasowani do ofert pracy, ich aplikacje są świadome, a wiedza o firmie większa, niż w przypadku kandydatów pozyskanych z rynku pracy. 

Pozyskanie wśród pracowników amabasadorów firmy to jeden z wielu sposobów na wspieranie prowadzonych przez nią rekrutacji. Sprawdź pozostałe z nich w naszym tekście: ,,Wszystko jest rekrutacją."

Wszystkie cytaty pochodzą z książki Urszuli Radzińskiej ,,Pierwszy klient, czyli co zrobić, by pracownik był najlepszym ambasadorem firmy", którą możesz pobrać w formacie pdf lub zamówić w wersji tradycyjnej tutaj. 

powrót